در حال بارگذاری ...

نمایش « زل زدن با دوربین شکاری به تاریخ » در گچساران به صحنه رفت

نمایش « زل زدن با دوربین شکاری به تاریخ » به نویسندگی وکارگردانی صابر محمدی کاری از گروه تئاتر رها در پلاتوی شهید ماندنی زاده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران به روی صحنه رفت.

به گزارش تئاتر کهگیلویه و بویراحمد، صابر محمدی کارگردان نمایش « زُل زَدن با دوربین شِکاری به تاریخ » در خصوص نمایش خود گفت: در سال 1250 قحطی همه چیز را نصف کرده بود. جمعیت ده میلیونی ایران به پنج میلیون رسیده بود. قحطی و طاعون ده به ده و جمعیت به جمعیت حرکت می کرد و نیمی از هرچیزی را از بین می برد.

صابر محمدی افزود: گندم ها نصف شده بودند. رودخانه ها و خانه ها. ابرها نصف شده بودند. باران هم نصفه می بارید. لقمه ها نصف شده بودند. آدم ها و گریه ها. دعاها هم نصفه خوانده می شد.

وی در ادامه گفت: عده ای از زاگرس نشینان برای رهایی از مرگ به سمت حرم امام رضا کاروان شدند تا شاه غریب پشت و پناهشان باشد. قحطی گذشت و زنده ماندند. زنده ماندند و فرزندانشان را به دنیا آوردند.

این کارگردان تئاتر گفت: فرزندانشان بزرگ شدند و ایستادند پشت سر کلنل محمدتقی خان پسیان که اولین خلبان ایران و رییس ژاندارمری خراسان بود. همه چیز از زمانی شروع شد که بعد از کودتای سه اسفند 1299 که توسط رضاخان و سید ضیا طباطبایی انجام شد از دربار نامه ای با مضمون دستگیری و اعدام والی خراسان به ژاندارمری آن ناحیه ارسال شد. کلنل محمدتقی خان پسیان رییس ژاندارمری وقت، طبق دستور دربار احمد قوام السلطنه والی خراسان را دستگیر کرده ولی با تحقیفاتی که انجام داد تنها به پرداخت بدهی های وی پرداخت و والی را تحت الحمایه به تهران آورد و تحویل دربار داد.

ایشان در ادامه روند نگارش نمایش خود بیان کرد: سه ماه بعد احمد قوام السلطنه در حالی که در زندان بود حکم رییس الوزرایی اش صادر شد و سید ضیا الدین طباطبایی برکنار شد. رییس جدید کابینه کینه ی کلنل پسیان را به دل داشت و سرانجام مهرماه 1300 کلنل محمدتقی خان پسیان و چند تن از یارانش را قوچان از بین برد و سال ها بعد هم در تلاش بود تا باقی افراد به جا مانده از آن دسته را...

بر اساس این گزارش، در این نمایش، مهرداد علی پور، علی بهارلو ،میثم پورفریحی، محمود دشتی، کمند شمس، صحرا سعیدی فر، فرید کیامرثی،سامان مردانی، بهناز مندنی زاده و بهنام مهدی پور ایفای نقش می‌کنند.

سایر عوامل نمایش " زل زدن با دوربین شکاری به تاریخ" عبارتند از: دستیار کارگردان باقر محمدی، راوی(نریشن):کورش قبادی، طراحان صدا و موسیقی: مهرداد علی پور، امیرحسین کیامرثی، صحرا سعیدی فر و ثریا دشتی ، صابر محمدی، عیسی حیدری و فخرالدین سعادت زاده طراحان نور و صحنه، طراحان لباس: صابر محمدی و بهناز مندنی زاده ، مدیر روابط عمومی و عکاس: امین کریمی ، طراح پوستر و بروشور: غزل دژدار، تهیه کننده: باقر محمدی.




نظرات کاربران