در حال بارگذاری ...

برگزاری کلاس‌های آموزشی با حضور چهار استاد برجسته تئاتر

کارگاههای آموزشی همایش برگزیدگان جشنواره تئاتر استانی با حضور چهار استاد برجسته تئاتر برگزار شد.

به گزارش تئاتر کهگیلویه و بویراحمد، کارگاه آموزشی همایش برگزیدگان جشنواره تئاتر استانی با حضور چهار استاد برجسته  تئاتر برگزار شد. این کارگاههای آموزشی با حضور آرنو لابل روژو (فرانسه)، جانی آلن (استرالیا)، ژان فرانسوا دوسین (فرانسه) و صدرالدین زاهد (ایران) برگزار ‌شد.

آرنو لابل روژو (Arnaud Labelle-Rojoux) هنرمند، مقاله‌نویس و تاریخ‌نویس پرفرمنس آموزش دیده در مدرسه هنرهای زیبای پاریس است که با کمی شوخ‌طبعی درآثارش به هنر و وسعت آن به شکل آزادانه، ابزورد، شاعرانه و کودکانه می‌پردازد؛ آثار او تحت تاثیر آلن کاپرو، مارسل دوشان، رابرت روشنبرگ و همین‌طور جنبش هنری فلوکسوس بوده و همچنین هنرمندی‌ست که از ابزاری مانند مجسمه، شعر، پرفرمنس، موسیقی و... برای ارائه کارش استفاده می‌کند، وی در اواخر دهه ۷۰ میلادی در حوزه پرفرمنس شناخته شده و در سال ۱۹۸۹ با ارائه کتاب مرجعی به نام «کنش برای هنر» به عنوان تاریخ‌شناس پرفرمنس مطرح شد.

آرنو روژو در پاریس زندگی می‌کند و تا سال ۲۰۱۶ از اساتید مدرسه ملی هنر ویــا آرسن شهر نیـس بوده و شرح درس او در این همایش کارگاه خلاقه‌ای است که طی این جلسات تلاش می‌شود تا به روش‌های مختلف، خلاقیت شرکت‌کنندگان در کارگاه تحریک شده و نشان داده شود که چگونه خلاقیت در هر نقطه‌ای قابل آشکار شدن است.

جانی آلن (johhny Alexander Harison Allen) هنرمند، نویسنده، معمار و مخترع استرالیایی، قریب به چهل سال است که در شهر تجربی اورویل در جنوب هند تلاش کرده تا با استفاده از مواد اولیه بومی و قابل دسترس دست به اختراعات مفید و قابل استفاده بزند تا این شهر کم‌درآمد را با روش‌های عملی به نوعی زندگی بدوی اما مدرن تبدیل کند؛ از اختراعات او می‌توان به ماشین بخار هیزمی، خانه‌های سبک ساخته شده از بامبو که در برابر قوی‌ترین طوفان‌ها مقاومت می‌کنند، خلق صحنه‌های عظیم تئاتری با استفاده از مواد بازیافتی و ساخت قایق بادبانی با استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی اشاره داشت؛ در این کارگاه جانی آلن و همکارش امید هاشمی دکترای پرفورمنس آرت از سوربن، با استفاده از ترکیب مواد بازیافتی و مواد طبیعی بومی به تولید یک چیدمان با محوریت هندسه ایرانی و اسلیمی پرداختند و از چهار محور اصلی کار با ابزار، تحریک خلاقیت برای استفاده از مواد بازیافتی و بومی، تولید ابزار صحنه، شناخت و ایجاد فضا تبعیت کردند.

ژان-فرانسوا دوسین(Jean François Dusigne) استاد دیگر این کارگاه‌هاست که سابقه تدریس در دانشگاه پاریس هشت، عضویت خانه علوم انسانی پاریس، مدیریت موسسه تحقیقاتی سنت‌های بازیگری با شراکت آرین منوشکین و بازیگری گروه «تئاتر خورشید» به سرپرستی آرین منوشکین را در کارنامه خود دارد.

در این کارگاه ژان دوسین با استفاده از تکنیک‌های بازیگردانی به هنرجویان کمک می‌کرد تا یک روایت شخصی از خود را روی صحنه ببرند.

صدرالدین زاهد هنرمند ایرانی، یادگاری از کارگاه نمایش است، در سوابق او می‌توان نقاط درخشانی یافت؛ از همکاری با آربی آوانسیان، عباس نعلبندیان، سوسن تسلیمی، بیژن مفید، پیتر بروک تا اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکترای تئاتر سوربن، افتتاح انجمن فرانسوی-ایرانی تئاتر «دِنوئه» در پاریس، بازی در کمدی فرانسز، ویودوکولومبیه و بازی برای ژرژ لاولی کارگردان مشهور آرژانتینی مقیم فرانسه، کار در کمدی فرانسز و بازی در تئاتر شهر پاریس «استاد و مارگریت» به کارگردانی آندره سربان از دیگر فعالیت‌های اوست و یکی از رویکردهای کارگاه او شناخت روش‌مند تمرینات بازیگری است که یکی از مهم‌ترین دستمایه‌های نمایشنامه‌نویسان جهت پیاده کردن متن اولیه و کارگردانان جهت ثبت اجراست.

همچنین در این کارگاه ده‌ها روش تمرین صحیح و متدولوژیک از شناخت بدن و عضلات، یوگا، حرکات تعادلی، حرکات آرامشی، تمرینات مربوط به تقویت پنج حس، تخیل، بداهه‌پردازی، روش درست تجسم نقش، حرکت، انواع ریتم، تمرینات تک نفره و جمعی و میدانی، به‌صورت سرفصل ارائه شد.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند ۱۳۹۷ با دبیری نادر برهانی‌مرند برگزار خواهد شد.




نظرات کاربران