در حال بارگذاری ...
در بخش جنبی نمایشگاه کتاب عنوان شد:

تئاتر کهگیلویه و بویراحمد محروم اما موفق

تئاتر کهگیلویه و بویراحمد اگرچه نوپاست اما از همان ابتدا قدرتمند ظاهر شده آنچنان که کارشناسان بر این باورند که نمی توان از تئاتر ایران بدون تئاتر کهگیلویه و بویراحمد سخن گفت.

به گزارش تئاتر کهگیلویه و بویراحمد ، هنرمند جوان حوزه تئاتر استان در حاشیه نمایشگاه کتاب گفت: تئاتر استان با همه نداری ها و کمبود ها هرگاه شروع به تولید کرده در سطح ملی و بین المللی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

رضا گشتاسب با بیان اینکه نام این استان با نداری و محرومیت عجین است گفت: اما در تئاتر با اینکه عمر استان شدن آن کم بوده اما از زمان پیدایش تئاتر در سال 68 با نمایش های درخشانی به کشور معرفی شد.

وی با بیان اینکه تئاتر از زمان پیدایش انسان وجود داشته گفت: از زمانی که انسان ها قصه شکار خود را در کنار آتش برای هم تعریف می کردند تئاتر هم شکل گرفته است.

گشتاسب افزود: تئاتر از آیین ها و سنن به وجود می آید با این حال در ایران هنری وارداتی محسوب می شود.

این پژوهشگر تئاتر با بیان اینکه آنچه از آن به عنوان تعزیه خوانی یاد می شود مثل سوگ سیاوش بوده ادامه داد: تئاتر مدرن نخستین بار به صورت ترجمه ها وارد کشور شد و به تدریج به یک جریان تبدیل شد.

گشتاسب یادآوری کرد: تئاتر در این استان نیز مانند کشور وارداتی بوده و از استان هایی مانند فارس و اصفهان به کهگیلویه و بویراحمد وارد شد.

این هنرمند افزود:خیلی از مردم هنوز فکر می کنند تئاتر فضای شوخی است و آن را جدی نمی گیرند در حالی که از شاخصه های مهم فرهیختگی استان است.

وی تاکید کرد: تئاتر وابسته به مکانی برای اجرا است وقتی سالن استاندارد با معماری متناسب برای اجرا نداشته باشیم تئاتر معلول است.

گشتاسب ادامه داد: این استان استعدادهایی همچون مرحوم حسین پناهی، نوروزی، آیین و نرگس نژاد داشته و دارد اما هنوز حداقل زیرساخت ها یعنی سالن اجرا ندارد و تنها سالن موجود پاسخگوی نیاز هنرمندان نیست.




نظرات کاربران