در حال بارگذاری ...
انجمن نمایش لنده خبر داد

تئاتر شهرستان لنده در سالی که گذشت

اسماعیل زارعی رئیس اداره فرهنگ ارشاد اسلامی شهرستان لنده عملکرد یکساله ۱۳۹۷ تئاتر شهرستان لنده را تشریح نمود.

به گزارش تئاتر کهگیلویه و بویراحمد: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنده گفت: از اهم برنامه هایی که ما در سال ۱۳۹۷ مدنظر داشتیم برگزاری جلسات نمایشنامه‌خوانی به صورت منظم تحت عنوان چهارشنبه با تئاتر برگزار شد.

وی گفت: در برنامه های چهارشنبه تئاتر تلاش براین بود که استفاده از نمایش هایی شود که هنرمندان بتوانند ارتباط بیشتری با بحث خوانش داشته باشند و به گونه ای برنامه ریزی شدکه همه گروهها‌ی مختلف نمایشی در کنار هم با استفاده از متون مختلف بتوانند پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشند.

زارعی  عنوان کرد: در جلسات نمایشنامه‌خوانی علاوه بر خوانش نمایش نقد آثار نیز انجام می پذیرد. با توجه به استقبال خوب هنرمندان تئاتر و علاقمندان به هنر نمایش علاوه بر نمایشنامه خوانی ماهی یک اجرا خوانی هم داشتیم .

این مدیر فرهنگی گفت: نمایش‌های خیابانی به صورت عمومی که در قسمت های مختلف در میادین مختلف شهر در مباحث مختلف از جمله بحث کنترل آب، اسیب های اجتماعی از جمله طلاق و مواد مخدر، تولید و اجرا داشته ایم.در بخش فرهنگ رضوی خوشبختانه مال امسال نمایش های خوبی هم در سطح خیابانی و هم به صورت صحنه‌ای داشتیم از جمله در سفر خدام حرم مطهر رضوی به شهرستان در مصلی گروه نمایش هنرمندان شهرستان اجرای خوبی داشتند در بحث فرهنگ رضوی و در مورد استقبال عموم مردم و همچنین میهمانان حرم مطهر رضوی قرار گرفت در بحث تعزیه و تعزیه خوانی امسال در ایام محرم و صفر گروهای تعزیه شهرستان لنده اجرای بسیار خوبی و در سطح شهرستان داشتند و باعث جذب بسیار مخاطب در حوزه ی نمایش تعزیه شدند از مهم‌ترین برنامه‌های تعزیه در سطح شهرستان لنده اجرای نمایش شهادت امام حسین در روز عاشورا ست که یکی از بی‌نظیرترین جلوه‌های حضور مردم در مراسم عاشورا ست.در این روز قریب به اتفاق مردم شهرستان و شهرستان‌های همجوار از نمایش تعزیه سنتی شهرستان که قدمتی بالای یک قرن دارد  دیدن می‌کنند .

وی افزود: در خصوص آمادگی گروه‌های نمایش جهت حضور در جشنواره‌های مختلف استانی و ملی امسال خوشبختانه سه گروه اعلام آمادگی کردند و پس از تمرین و آمادگی  جهت حضور در جشنواره استانی اعلام کردند که این گروهها هر کدام به مدت ۱۰ روز اجرای عمومی در سطح شهرستان داشتند که مورد استقبال بسیار خوب مردم شهرستان لنده که به مردمی فرهنگ دوست و هنر دوست معروف هستند قرار گرفتند.

اسماعیل زارعی گفت: در ایام الله دهه فجر گروه های هنری  اعلام آمادگی کرده بودند در سطح شهرستان بخش ها و روستاهای تابعه اقدام به اجرای نمایش های کمدی طنز جهت شادمودن این ایام به نمودند.

 همچنین در بحث برون شهرستانی در شهرستانهای همجوار و بعضی از استان‌ها گروه‌های نمایشی و گروهای تعزیه شهرستان خوشبختانه اجرا های خوبی داشتیم.

علاوه بر خود شهرستان در شهرستان های دیگر هم اجرا داشتند یکی از گروه‌های شهرستان در جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره ایثار ورودی پیدا کرد در خصوص برنامه هایی که در شهرستان داشتیم از مهمترین شاخصه هایی که امسال که باعث شد که ما بتونیم گروه‌های نمایشی و به صورت منظم تر برنامه داشته باشیم جذب حداکثری و با برنامه اعضا در قالب گروه‌های کوچک و ساماندهی و بحث آموزش و همچنین نقد و بررسی آثار به صورت گروهی در گروه‌های متوسط و کوچک بود که خوشبختانه این مهم به خوبی جواب داد.

زارعی در خصوص استعداد یابی گفت: بحثی که مدنظر قرار گرفت برگزاری کلاسهای فن بیان و همچنین شناسایی استعدادهای هنری نمایش بود که خوشبختانه در این مسیر کلاس های فن بیان در رده سنی کودک و نوجوان توانست مخاطب بسیاری را  جذب کنند. از برنامه‌های مهم دیگری که در حوزه نمایش مد نظر قرار گرفت و اجرایی هم گردید  برگزاری نشست‌های  خوبی با آموزش و پرورش شهرستان بود که طی این نشست‌ها  تفاهمنامه ایجاد شد که دانش آموزان مستعد در حوزه نمایش شناسایی شده و در سطح مدارس ، گروه‌های نمایشی تشکیل گردید و از بین استعداد های برتر بتوانیم افرادی را  وارد گروه های نمایشی حوزه نمایش شهرستان لنده نماییم که امیدواریم برای سال‌های آینده بتوانیم یک پتانسیل خوبی از بین جوانان و نوجوانان و مدارس در قالب گروه‌های نمایشی جذب نماییم.

او ادامه داد:  از مهمترین مسائلی که در حوزه شهرستان مدنظر قرار گرفت ثبت گروه های هنری نمایشی بود که یک اقدام جدی و اهتمام ا جدی در این مورد انجام شد و اقدامات اولیه جهت ثبت گروههایی که شرایط ثبت داشته باشند انجام گرفت. در راستای هم اندیشی  جلسات خوبی  با مرکز استان و خصوصاً حضور رئیس  انجمن هنرهای نمایش استان در جمع صمیمی هنرمندان شهرستان را داشتیم .در این جلسه در خصوص برنامه های مختلف و آتی حوزه نمایش بحث و تبادل نظر صورت گرفت. حضور  کارگردانان گروه های نمایشی در نشست استانی با حضور کارشناسان نمایش استان و معاونت هنری استان از مهم‌ترین برنامه‌هایی بود که در این نشست هم اندیشی در خصوص برنامه‌های آتی اچنمایش شهرستان و حضور در برنامه ها و جشنواره های استانی و ملی مباحث خوبی مطرح گردید حضور هنرمندان علاقمند به حوزه نمایش  جهت دیدن نمایش های خوبی که در شهرستانهای همجوار برگزار گردید و باعث ایجاد یک تبادل نظر خوبی بین حوزه‌های مختلف نمایش گردیدکه امیدواریم با این روند رو به رشدی که در حوزه نمایش داریم شاهد پیشرفت هنرمندان عزیز در رشته های مختلف نمایش باشیم.

رئیس  اداره فرهنگ ارشاد اسلامی شهرستان لنده در خصوص تئاتر قرآنی  گفت: خوشبختانه با برگزاری جشنواره تئاتر قرآنی شهرستان های لنده و بهمئی پس از اعلام آمادگی پنج گروه جهت حضور در این جشنواره از شهرستان لنده به دو گروه خوشبختانه به مرحله مسابقه راه پیدا کردند. نمایش‌های فاصله اجباری که در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را از دیدگاه علوم قرآنی مورد بررسی قرار میدهد و یکی هم نمایش آبداران که در بحث مصرف بهینه آب و منابع خدادادی از دیدگاه قرآن کریم اجرا می‌شود. ضمنأ این گروهها قبلاً هم در سطح شهرستان اجرای عمومی داشتند و مورد استقبال عموم قرار گرفتند. از برنامه‌های آتی نمایش شهرستان امیدواریم بحث آموزش و کشف استعدادها را در اولویت کاری قرار دهیم.




نظرات کاربران