در حال بارگذاری ...

آیین بازسازی واقعه غدیرخم در گچساران برگزار شد

به همت ناحیه مقاومت بسیج شهرستان گچساران به مناسبت عید سعید غدیر خم نمایش بازسازی و بازروایی واقعه غدیر خم به کارگردانی اورنگ نارکی در گچساران برگزار شد.

به گزارش تئاتر کهگیلویه و بویراحمد ، عصر روز چهارشنبه 30 مردادماه 1398 نمایش آئین بازسازی واقعه غدیرخم به کارگردانی اورنگ نارکی و سرپرستی سرهنگ نورایی نسب با حضور مسوولان و اقشار مردم در انتهای بلوار بعثت گچساران برگزار شد.

فرمانده بسیج مقاومت شهرستان گچساران با بیان اینکه در شهرستان گچساران دومین بار است که این واقعه بازسازی و بازروایی می‌شود، گفت: در بازسازی واقعه غدیرخم بیش از 300 هنرمند و بسیجی نقش آفرینی کردند.

فرمانده سپاه ناحیه گچساران در این آئین ، معرفی غدیر، شناسایی سیره نبوی و معصومان با استفاده از هنر و کمک به گسترش معارف الهی را از جمله اهداف برگزاری این برنامه ذکر کرد.

سید علی اصغر نورایی نسب اظهار داشت: انتقال واقعه غدیرخم با زبان هنری موجب ماندگاری در ذهن مردم خواهد شد  و به نهادینه‌تر شدن فرهنگ غدیر کمک می‌کند.

وی هدف از اجرای این نمایش را  تبیین مقام ولایت و آگاه‌سازی مردم بویژه نوجوانان و جوانان از واقعه بزرگ غدیر اعلام کرد و گفت: امید است با بازسازی این واقعه به‌ صورت نمادین بتوانیم فرهنگ ولایت و این واقعه را به همگان نشان دهیم.

نورایی نسب گفت: این آئین به منظور گسترش، ترویج و انتقال فرهنگ غدیر، ولایت و  امامت به نوجوانان و نسل های آینده و الگو سازی عید غدیر با استفاده از آیات و روایات در شهرستان برگزار شد.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام سید امین الله حجازی با تبریک عید غدیرخم غدیرخم اظهار کرد: تشکر دارم از مجموعه هنرمندان که امروز این حادثه بزرگ و عظیم را خلق کردند.

وی ادامه داد: در واقع خلق این بازسازی حماسه ای بود که قابل تحلیل، تکریم و تقدیر است.

 امام جمعه گچساران  با تقدیر و تشکر از فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان گچساران گفت: از همه هنرمندان واقعی و حقیقی که در حقیقت هنرمند هستند نه اینکه هنرمندان بی هنری که در واقع بی هنر هستند و ادعای هنرمندی می‌کنند، تقدیر و تشکر دارم.

حجازی اذعان کرد: هنرمندان در اصل نقش بسیار ارزشمند جایگاه ولایت و امامت را ترسیم کردند و در حقیقت آن حلقه اتصال بین خالق و مخلوق را به نمایش گذاشتند.

قشرهای مختلف مردم گچساران با حضور باشکوه  از نزدیک صحنه‌های بازسازی شده واقعه حجه‌الوداع و غدیرخم را به تماشا نشسته و هنگام حضور کاروان‌های فرضی حجاج با ذکر تکبیر و صلوات شور و حال خاصی به مراسم بخشیدند.

 غدیرخم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام(ص) پس از انجام مناسک حج در حجه‌الوداع  هنگام رسیدن به این محل دستور توقف کاروان‌ها را دادند و در سخنرانی مهمی حضرت علی‌بن ابیطالب(ع) را به عنوان وصی و برادر و جانشین خودشان از جانب پروردگار عالم معرفی کردند.

این واقعه که در تاریخ ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری رخ داد، از سوی شیعیان به عیدغدیرخم شهرت یافته است.

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) در این اجتماع فرمودند هر آن کس که من مولای او هستم، پس علی مولای اوست.

بر اساس این گزارش هنرمندان شرکت کننده در بازسازی واقعه غدیرشهرستان گچساران علی پیرسبزی. امیرحسین گشتاسبی. علی رضا گشتاسبی. عبداله جهانگیری. ایرج بابا قنبری.

مهدی جهانگیری. امین فخرآور. مسلم نارکی. رضا حیدری. علی شمس. علی حسینی. جمعه بوستانی. مهدی موسوی. موسی بوستانی. پیمان سلیمانی. عیسی بوستانی. امیرعلی حبیب پور. احمد پشت دار. عباس فصیحی. رضا کشکولی. حسین تباشیر. حسین نارکی. رحمان قربانی. خسرومهربانی. روح اله کرمی. کبری رحمتی. مهشید موسوی. زینب صالح نژاد بودند.




نظرات کاربران