بهنام خانبازی کارگردان «تو را از من گرفتی» معرفی شده ار کهگیلویه و بویراحمد
مهم ترین رکن پیشرفت دیدن و آموختن است

مهم ترین رکن پیشرفت دیدن و آموختن است 2

مهم ترین رکن پیشرفت دیدن و آموختن است 3
بهنام خانبازی کارگردان نمایش «تو را از من گرفتی» گفت: تا قبل از تو را از من گرفتی به توجه به وضعیت محدود بازیگر همواره سعی می کردیم که خودمان بنویسیم و کار کنیم اما واقعیت این است که نوشتن به شدت کارسختی است و مهارت بالایی می طلبد و برای همین نگاهم به انتخاب متن بیشتر به سمت قصه هایی است که به اتفاقات روزمره و زندگی انسان امروز می پردازند.
بهنام خانبازی تئاتر را به صورت تجربی از تمرینات تا ورکشاپ ها و کارگاه های آموزشی و کتاب ها و... آموخت و امسال به عنوان اثر برگزیده استان کهگیلویه و بویراحمد برای کارگردانی نمایش «تو را از من گرفتی» به دبیرخانه فجر معرفی شدهاست، به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در کهگیلویه و بویراحمد با او گفت و گویی کرده است که میخوانید:
از نمایش «تو را از من گرفتی» بگویید و معیار شما من برای انتخاب این متن چه بود؟
این است که حرف،حرف انسانهای امروز باشد،جهان،جهان انسانهای امروز باشد،قصه زبان حال انسانهای امروز باشد من احساس میکنم اگر تماشاکن من قرار است قصهای از گذشته در بستر یک درام تاریخی و.. یا بومی و.. ببیند بهتر است جهان خلق شده،برای انسان امروز باشد تا به او تنه بزند و اورا درگیر کنید من برای انتخاب متن شاید تا قبل از تورا از من گرفتی نگاهم این شکل نبود اما از این به بعد همه سعیم را خواهم کرد که به این شکل باشد.
انتخاب به عنوان برگزیده تئاتر استان و معرفی به دبیرخانه جشنواره چه اعتباری برای شما به ارمغان آورد و آیا مسئولیت شما را در قبال ارتقا تئاتر استانتان سنگین کرد یا خیر؟
بله. شک نکنید. ابتدای امر مسئولیتم نسبت به ارتقای تئاتر شهرستانم بیشتر شده و نه فقط الان بلکه در این چند سال اخیر همواره این نگرش را داشتم که باید برای ارتقا تئاتر شهرستان زحمات زیاد کشید و هزینه هایی کرد. امیدوارم که توانسته باشم به اندازه توانم در پیشبرد این هدف موثر بوده باشم. ما در استانمان توانمندیهای بسیار قابلی در حوزه تئاتر داریم که به عنوان گنج باید از آنها بهره ببریم و بیاموزیم و شک نکنید که الان احساس مسئولیت بیشتری دارم چون انتظارات باید همواره در سطح بالاتری براورده شود پس نیاز به تلاش و مطالعه و زحمت بسیار بیشتری است.
به طور کلی اهمیت راه یابی به جشنواره بین المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی میکنید؟
خوب جشنواره بین المللی تئاتر فجر بزرگترین رویداد تئاتری این کشور است که بزرگان و اساتید تئاتر در آن حضور پیدا میکنند و این برای من تازه کار و هر هنرمند شهرستانی دیگر مایه افتخار است که در این فستیوال رقابت کند و در جمع این بزرگان قرار بگیرد و ببیند و بیاموزد که مهمترین رکن پیشرفت دیدن و آموختن است.
اگر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردید در زمان حضور چه مطالباتی دارید؟
با گروه تئاتر مان که بحث میکنم همواره در تلاشم که این نگرش در باقی نیز تکثیر شود که مهمترین اتفاقی که از حضور در جشنواره رقم میخورد دیدن کار هاست و همینطور آشنا شدن با جهانهای متفاوت فکری باقی هنرمندان که نظرم خود درسهای بیشماری دارد.
تنظیم گفتگو:رضا رفیعی