در حال بارگذاری ...

فراخوان جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد

فراخوان جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی منتشر شد. علاقه‌مندان برای شرکت و ثبت‌نام در این رویداد نمایشی، باید به سایت ایران تئاتر (درگاه استانی) مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کهگیلویه و بویراحمد، فراخوان سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر این استان، در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی منتشر شد.

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور، انجمن هنرهای نمایشی ایران و موسسه انجمن هنرهای نمایشی استان، در نظر دارد به منظور تداوم و تثبیت جایگاه هنر نمایش، ارتقاء سطح کیفی تولید و اجرای عمومی سالانه و ایجاد ارتباط مؤثر با تماشاگران آثار نمایشی، اقدام به برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی کند.

اهداف:

تقویت بنیه علمی تئاتر و آگاهی بخشی هنرمندان نمایشی استان و حمایت از نویسندگان بومی.
رونق بخشیدن به اجرای عمومی آثار نمایشی.
کشف استعدادهای جوان؛ آگاهی‌بخشی و افزایش بینش فرهنگی جامعه با  تکیه بر این استعدادها.
ایجاد بسترهای مناسب برای تولید آثار نمایشی با مضامین بومی.
استفاده از بسترهای فرهنگی و هنری برای رشد و اعتلای فرهنگ عمومی.
ایجاد روحیه نشاط و امیدبخشی در جامعه.

محورهای جشنواره:

انتخاب موضوع آزاد است ولی آثار با موضوعات ذیل در اولویت انتخاب قرار خواهند گرفت:

الف) شعار سال 1402 (مهار تورم، رشد تولید)
ب) ایثار و شهادت و دفاع مقدس
ج) موضوعات دینی با رویکرد اجتماعی و ترجیحاً متناسب با مسائل روز جامعه
د) پرداختن به سبک زندگی اسلامی- ایرانی
ه) نماز و عفاف و حجاب
و) توجه به آداب و رسوم و آئین‌های سنتی و بومی استان
ز) فرهنگ شهروندی و شهرنشینی
ح) نگاه خلاقانه به تجربه‌های نو
ط) توجه به اهمیت خانواده و جوانی جمعیت
ی) رعایت بهداشت (فردی، روانی و اجتماعی)
ک) آسیب‌های اجتماعی
ل) معرفی هنرمندانه مشاهیر، شخصیت‌ها، قهرمانان و شهدای شاخص استان  

شرایط شرکت در جشنواره:

جشنواره در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی به صورت رقابتی برگزار می‌شود و صرفا اختصاص به آثار و نمایشنامه‌های ایرانی دارد.

سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی، صرفاً میزبان یک اثر از هر کارگردان خواهد بود.

ارائه مجوز کتبی نویسنده، ایده‌پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استان سال 1402 به دبیرخانه جشنواره الزامی است. مسئولیت پذیرش آثار بدون کسب مجوز نویسنده، ایده‌پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی) مترجم یا ناشر به عهده شورای صدور پروانه نمایش شهرستان، استان (با توجه به اجرای عمومی آثار) و دبیرخانه جشنواره است.

تبصره 1: طرح و ایده (ویژه بخش تئاتر خیابانی) و متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر و نوع اقتباس است و چنین آثاری با اخذ مجوز از نویسنده، ایده‌‌پرداز، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثرحفظ شود، می‌توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. درصورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت حقوقی مترتبه در درجه اول متوجه نویسنده و یا ایده‌پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی) و کارگردان و سپس هیئت انتخاب و دبیرخانه جشنواره استان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می‌تواند اثر را در هر مرحله‌ای حذف کند.

تبصره 2: آثار بخش رقابتی صرفاً اختصاص به آثار  و نمایشنامه‌ها و طرح و ایده‌های (ویژه بخش تئاتر خیابانی) ایرانی دارد اما حضور گونه‌های مختلف نمایشی از جمله فیزیکال، آیینی-سنتی، محیطی، خیابانی، هنرهای اجرایی بینارشته‌ای، خارج از صحنه، شورایی، میدانی، تئاتر در فضای باز و ... در آن بلامانع است.

تبصره 3: متقاضیان حضور در جشنواره باید مرحله بازخوانی متن را در شورای ارزشیابی و نظارت گذرانده باشند.

آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استان صرفا مختص آثار نمایشی تولید شده هنرمندان استان است که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده باشد. لذا گروه‌هایی می‌توانند در جشنواره استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی 1401 تا دو هفته قبل از شروع جشنواره استانی 1402، در بخش تئاتر صحنه‌ای، حداقل 5 نوبت و در بخش تئاتر خیابانی حداقل 6 نوبت به اجرای عمومی پرداخته باشند.

تنها ملاک تایید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره منطقه‌ای و بین‌المللی فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر و مجوز شورای نظارت و ارزشیابی و تائیدیه موسسه انجمن هنرهای نمایشی استان است. لذا در تهیه و گزارش اجراهای عمومی لازم است مولفه‌ها و مشخصات کامل آثار در پورتال‌های استانی ثبت شود.

فرآیند ثبت‌نام برای حضور در جشنواره از طریق درگاه جامع تئاتر استانی انجام می‌گیرد و گروه‌های نمایشی متقاضی، ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره (فرم شماره 1 ) را در درگاه استانی تکمیل کنند. (فرم شماره 1 ملاک برنامه‌ریزی‌های آتی خواهد بود) 

حداکثر  آثار انتخابی در این جشنواره متناسب با تعداد نمایش‌های شرکت کننده در دو بخش مسابقه (صحنه‌ای و خیابانی) و مطابق با مقررات تعریف شده در شیوه‌‌نامه است. برای هر بخش، حداقل 1 اثر و حداکثر 3 اثر انتخاب و بدون اولویت معرفی خواهند شد.

تبصره: معیار انتخاب آثار و معرفی به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر، برخورداری از کیفیت فنی و تخصصی است و در صورت عدم احراز این شرایط توسط گروه‌های شرکت کننده، هیئت داوران مختار است هیچ گزینه‌ای برای انتخاب نداشته باشد‌.

متقاضیان حضور با ارسال اثر، متعهد به پذیرش تمامی قوانین و سیاست‌های جشنواره می‌شوند.

شرکت‌کنندگان در جشنواره تئاتر استانی با تکمیل فرم در درگاه استانی (سایت ایران تئاتر)، متعهد به پذیرش قوانین و سیاست‌گذاری‌های جشنواره هستند. چنانچه در هر مرحله‌ای از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای فوق‌الذکر مشاهده شود، دبیرخانه جشنواره مختار خواهد بود گروه نمایشی را از حضور در مراحل بعدی (منطقه‌ای و فجر) باز دارد.

در سی و پنجمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد، به هر گروه نمایشی راه یافته به بخش رقابتی تئاتر صحنه‌ای تا سقف 100 میلیون ریال و در بخش رقابتی تئاتر خیابانی تا سقف 60 میلیون ریال به عنوان کمک هزینه پرداخت خواهد شد که شرط این کمک، اجرای عمومی قبل از جشنواره است.

برای موارد پیش‌بینی نشده، دبیرخانه جشنواره با مشورت اداره‌کل هنرهای نمایشی با توجه به شرایط موجود، اتخاذ تصمیم می‌کند و گروه‌های منتخب ملزم به رعایت آن خواهند بود.

انتخاب آثار:

بازبینی آثار جشنواره حضوری و طبق تقویم جشنواره انجام خواهد شد.

اولویت با نمایش‌هایی است که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم‌انداز جهانی و بهره‌گیری از شیوه‌ها، شگردها و جریانات روز تئاتر جهان در حد فاصل انتهای سی و چهارمین تا شروع سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد تولید شده باشند.

تبصره: آثار نویسندگان بومی در اولویت است و پذیرش متون نویسندگان غیربومی هم بلامانع است.

بخش‌های جنبی جشنواره:

  • مسابقه عکاسی تئاتر با مشارکت خانه عکاسان استان
  • جایزه ایثار و شجاعت
  • جایزه توانبخشی و مهربانی
  • جایزه ایده‌های نو و خلاق
  • جایزه تدوام ثبات در خانواده و جوانی جمعیت
  •  
  • مدارک مورد نیاز:
  •  
  • تکمیل فرم شماره یک در درگاه جامع ایران تئاتر

مجوز کتبی نویسنده یا ناشر
خلاصه سوابق هنری کارگردان
یک قطعه عکس پرسنلی کارگردان
ارائه مجوز، پرینت خبر اجرای عمومی و مستندات آن از سایت ایران تئاتر
خلاصه نمایش به صورت تایپ شده
(متقاضیان پس از تکمیل فرم شماره یک و بارگذاری مدارک بالا در درگاه جامع ایران تئاتر، باید کلیه مدارک را به صورت فیزیکی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.)

یادآوری: در صورت شیوع مجدد پاندمی کرونا یا هر شرایط خاصی در کشور، بر اساس اعلام ستادهای استانی، با هماهنگی اداره‌کل هنرهای نمایشی برنامه‌ریزی و اقدام خواهد شد.

گاهشمار جشنواره:

1-آخرین مهلت ثبت‌نام در جشنواره، 30 مهر 1402 است.

2- بازبینی آثار، 3 آبان 1402 انجام خواهد شد.

3-اعلام نتایج، ششم آبان 1402 صورت خواهد گرفت.

4- جشنواره، از 17 تا 19 آبان برگزار خواهد شد.

متقاضیان تا 30 مهر مهلت دارند تا از طریق آدرس https://kohgilooye-boyerahmad.theater.ir، نسبت به تکمیل فرم شماره یک اقدام کنند.

فایل پی‌دی‌اف این فراخوان، پیوست همین خبر است.




مطالب مرتبط

برگزیدگان سی و پنجمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد معرفی شدند

برگزیدگان سی و پنجمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد معرفی شدند

سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد با معرفی نفرات برگزیده در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد و در بخش صحنه‌ای دو نمایش «لولیدن در آخرین خواب کسی که هرگز نخوابیده بود» به کارگردانی داود پارسا و «نسناس» به کارگردانی مسلم نارکی از گچساران را و بخش ...

|

نظرات کاربران