در حال بارگذاری ...
از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

فراخوان سی وچهارمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ کهگیلویه و بویراحمد با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن‌هنرهای‌نمایشی‌ ایران و موسسه انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان را با هدف ارتقا سطح کیفی آثار تولیدشده و ارتباط موثر، مردم با تئاتر و تاکید بر لزوم اجرای عمومی نمایش برگزار می نماید.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کهگیلویه و بویراحمد، سی و چهارمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن هنر‌های نمایشی کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت گروه‌های تئاتر استان به‌منظور حمایت از تولید و اجرای عمومی تئاتر در سطح استان و تولید تئاتر با محوریت نماز، دفاع مقدس، فرهنگ بومی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و با در نظر گرفتن دوره شیوع پاندمی کرونا در نیمه دوم آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

در متن فراخوان این جشنواره آمده‌ است:

محورها و اولویت‌ها

پرداختن به شعار سال ۱۴۰۱ تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین با امکانات موجود تئاتر و جنبه‌های نوین نمایشی

توجه به بستر بومی، بافت و اقلیم زندگی شهری، روستایی و عشایری در استان کهگیلویه و بویراحمد

نگاه نو به تاریخ، فرهنگ، افسانه‌ها، متل‌ها، باورها، آیین‌ها و سنت‌های دیرینه در جغرافیای استان

برگرفته از مؤلفه‌های فرهنگی ایرانی منطبق با آئین اسلامی و بهره‌گیری از مضامین ملی، دفاع مقدس، مدافعان حرم و فرهنگ ایثار و شهادت

بازنمود تجربه شخصی در روایتگری به‌منظور ساختن دنیای تازه در تئاتر

توجه به دغدغه‌ها و مسائل مبتلابه انسان امروز

بازنمود نگارش و آیین‌های بومی و حماسی از دید شاهنامه فردوسی در روستاها و ایلات عشایری استان

نشاط معنوی نگاه خلاقانه به زندگی پسا کرونا سبک زندگی اسلامی ایرانی

حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و آسیب‌های اجتماعی

ظرفیت شناسی و ظرفیت‌سازی در تبیین کارکردهای نماز با بهره‌گیری از ظرفیت تمامی اقشار جامعه

شرایط عمومی جشنواره

جشنواره در بخش صحنه‌ای و به‌صورت رقابتی برگزار می‌شود و صرفاً اختصاص به آثار ایرانی دارد.

تبصره: متون اقتباسی (به‌روز شده ایرانی) می‌توانند با ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر در مورد اقتباس آثار ایرانی با اخذ مجوز تائید از نویسنده یا ناشر به صورتی که حقوق معنوی و مادی صاحب اثر حفظ شود در بخش رقابتی حضورداشته باشند.

جشنواره تئاتر استان صرفاً به آثار نمایشی تولیدشده که اجرای عمومی آن‌ها به انجام رسیده است تعلق دارد. لذا گروه‌هایی که حدفاصل زمانی پس از اتمام جشنواره تئاتر استان در سال ۱۴۰۰ و تا پایان مهرماه  ۱۴۰۱ آثار خود را تولید کرده و به اجرای عمومی درآورده‌اند می‌توانند متقاضی حضور در این جشنواره باشند.

جشنواره به‌جز بخش رقابتی می‌تواند به تشخیص دبیر جشنواره و یا شورای سیاست‌گذاری، میزبان آثار نمایشی در بخش‌هایی همچون میهمان، جنبی و یا خیابانی باشد.

ارائه و تحویل مجوز کتبی نویسنده، ناشر یا مترجم برای شرکت در جشنواره تئاتر استان از سوی کارگردان به دبیرخانه جشنواره الزامی است.

جشنواره تئاتر استان مرحله انتخاب متن نخواهد داشت و این امر در فرایند اجرای عمومی آثار از سوی شورای ارزشیابی و نظارت انجام‌شده است.

شرکت‌کنندگان در جشنواره تئاتر استان با ارسال فرم درخواست متعهد به پذیرش قوانین و سیاست‌گذاری‌های جشنواره هستند.

شرایط و چگونگی انتخاب آثار

تمامی گروه‌های نمایشی متقاضی که اجرای عمومی خود را به اتمام رسانده‌اند می‌بایست فرم درخواست (فرم شماره ۱) را در سایت ایران تئاتر کهگیلویه و بویراحمد تکمیل و بارگزاری نمایند.

هر گروه نمایشی متقاضی شرکت در جشنواره استان می‌بایست بر اساس گاه‌شمار برگزاری جشنواره، فرم حضور در جشنواره، مجوز کتبی نویسنده و چهار نسخه لوح فشرده از فیلم اجرای نمایش خود را که در حین اجرای عمومی اقدام به ضبط کرده و به دبیرخانه تحویل دهند.

کارگردانان محترم در هنگام تنظیم و ارائه فرم مذکور دقت لازم را به عمل‌آورند، زیرا این برگه‌ها ملاک برنامه‌ریزی‌های بعدی خواهد بود و هیچ‌گونه تغییری در نام نمایش و کارگردان پس از اتمام جشنواره تئاتر استان امکان‌پذیر نخواهد بود.

تمامی گروه‌هایی که در جشنواره سی و چهارم نام‌نویسی کرده‌اند موظف هستند نسبت به تهیه اقلام تبلیغاتی خود اقدام نمایند و یک پوستر با قالب 4*3 و فرمت 1200 پیکسل به‌صورت فایل اصلی با اعلام دبیرخانه به ستاد برگزاری تحویل نمایند

تبصره ۱: تمامی آثار حاضر در بخش رقابتی جشنواره می‌بایست تا پایان مهرماه 1401 حداقل 5 اجرای عمومی در شهرستان خود داشته باشند. بدیهی است به دلیل محدودیت‌های کرونایی و بلاتکلیفی برخی گروه‌ها دریافت تعهد اجرای عمومی از گروه‌های متقاضی بعد از جشنواره الزامی است.

تبصره 2: گروه‌هایی که بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد کرونا موفق به اجرای عمومی نشوند پس از تعهد اجرای عمومی فقط 50% ورودی حمایتی شرکت در جشنواره را دریافت می‌کنند و مابقی پس از اجرای عمومی با مجوز شورای نظارت و ارائه مستندات به دبیرخانه جشنواره صورت می‌پذیرد.

تبصره 3: ستاد برگزاری جشنواره مسئولیتی درزمینهٔ ساخت‌وساز دکور، دوخت لباس، چاپ مواد تبلیغی نمایش‌ها، آکسسوار و مکان تمرین نمایش ندارد اما قسمتی از هزینه‌های مترتب بر تولید و اجرا را در قالب کمک‌هزینه بر اساس ضوابط پرداخت کمک‌هزینه‌ها به آثار راه‌یافته به سی و یکمین جشنواره تئاتر استان پرداخت خواهد کرد. امید است گروه‌ها در زمان اجراهای عمومی خود برای حضور در این دوره از جشنواره، به اقتصاد هنر و درآمدزایی از اثر تولیدی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند.

تبصره 4: گروه نمایشی موظف است در حین اجراهای عمومی اقدام به ضبط اثر خودکرده و به دبیرخانه جشنواره ارسال نماید. لازم به ذکر است کارگردان باید نسبت به کیفیت تصویر و صدای واضح نسبت به تصویربرداری اثر خود حساسیت لازم را داشته باشد.

مدارک موردنیاز

تکمیل فرم حضور در جشنواره

 مجوز کتبی نویسنده

خلاصه سوابق هنری کارگردان در یک صفحه A4 تایپ‌شده

یک قطعه عکس پرسنلی از کارگردان

خلاصه نمایش در یک صفحه تایپ‌شده

 مستندات اجرای عمومی شامل: پوستر، بروشور، مجوز شورای ارزشیابی و نظارت، پنج قطعه عکس از اجرا

سه نسخه از لوح فشرده در فرمت DVD

گاه‌شمار برگزاری جشنواره

تمامی گروه‌های نمایشی که از تاریخ اتمام جشنواره استان سال 1400 تا پایان مهرماه 1401 اجرای عمومی داشته باشند می‌توانند با ارائه مدارک موردنیاز آمادگی خود را جهت حضور در جشنواره اعلام کنند.

تاریخ بازبینی: 10 لغایت 14 آبان ماه 1401

اعلام اسامی برگزیدگان: 15 آبان ماه 1401

برگزاری جشنواره استان: 21 لغایت 24  آبان ماه 1401

آدرس دبیرخانه: یاسوج، میدان معلم، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی (ره)، انجمن هنرهای نمایشی استان  تلفن دبیرخانه: 09176612287

بخش ویژه جشنواره؛

مسابقه عکاسی

 ستاد برگزاری سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد در نظر دارد با توجه به اهمیت و کارکرد ارزشمند هنر عکاسی در تئاتر و باهدف ارتقای سطح کیفی همکاری و همراهی هنرمندان عکاس با گروه‌های نمایشی و همدلی بیشتر، مسابقه عکس تئاتر را برگزار می‌کند.

عکاسان محترم می‌توانند با اعلام آمادگی به ستاد برگزاری جشنواره و دریافت کارت ویژه عکاسی به‌عنوان شرکت‌کننده در این مسابقه شرکت نمایند.

مهلت تاریخ نام‌نویسی: 10 آبان

مهلت تحویل آثار: پایان آخرین اجرا نمایش جشنواره

اعلام برگزیدگان: اختتامیه جشنواره تئاتر استان

شرایط عمومی حضور در مسابقه: ارائه رزومه عکاسی

تبصره : بنا به شرایط اولویت با افرادی است که سریع‌تر اقدام به نام‌نویسی کنند.

اطلاعات تکمیلی در فراخوان جداگانه متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

 

فایل فراخوان از پایان همین خبر قابل دریافت است




نظرات کاربران